mai 31, 2009

Analiza saptamanii- Conferinta Guy Kawasaki 2

Bookmark and Share

c

the art of the start guy kawasaki

4. Defineste-ti un model al afacerii.

Daca esti la zi cu activitatea de internet marketing care se intampla in casuta ta de email, stii ca exista un trend catre crearea unui sistem, o ‘masina’ de facut bani – asta spus la modul cel mai pragmatic; acest sistem – modelul afacerii – arata care este ce drum parcurge ideea ta din momentul in care e pusa pe hartie si pana se materializeza in a satisface nevoia unui client (a se citi ‘se transforma in bani’).

Pentru ca, am fost cu totii acolo: avem o idee, suntem convinsi ca e senzationala, investim efort si bani, si iesim pe piata sperand ca cineva ne vede produsul sau serviciul si spune - ‘o da, de cand te asteptam, iata banii astia din buzunarul meu si da-mi produsul tau’. Ei bine, ce e scris mai sus NU este un model de afacere. Speranta nu plateste facturile sau salariile – ale tale si ale oamenilor tai.

Guy recomanda sa iti faci un model de business - in primul rand sa fie specific; pentru asta incepi te gandesti ‘cine este clientul care are banii tai in buzunarul lor’. Dupa ce iti cunosti clientul, si stii cui te adresezi, incepi sa te gandesti cum ajungi la el. Modelul de business recomandat de GK este simplu (chiar spune sa nu iti pierzi timp incercand sa inventezi altceva): produci, vinzi, aduni banii.

Ce e important - sa iti personalizezi modelul, sa explici cum iti conectezi produsul cu clientul real. Asta se obtine raspunzand la o intrebare: CUM.

  • cum poti sa creezi ceva ce ii atrage atentia clientului tau?
  • cum poti sa comunici cu clientul tau in si sa afli daca intr-adevar e interesat de produs inainte sa investesti o avere in ceva ce nu se va vinde?
  • cum stii unde sunt ‘locurile’ (reale sau virtuale) in care se aduna clientii tai? tu esti pe acolo?
  • cum incasezi banii dupa ce ai vindut produsul?

Iar in final recomandarea lui este: ‘intreaba o femeie ce crede despre produsul tau’. Explicatia lui pentru sfatul asta nu au fost datele demografice - care sustin ca femeile iau cel mai mare procent din deciziile de cumparare, ci datele de comportament; astfel, spre deosebire de barbati care sunt mereu ‘pusi pe omorat ceva, in special concurenta’, femeile pot percepe valoarea de piata a unui produs care nu rupe neaparat gura targului, dar ar putea avea succes, suplinind o nevoie, tendinta, fitza. Acum o sa sari sa spui ca nu accepti ideea de mediocritate si nimic ce e sub ‘excelent’ nu merita atentia. Din pacate, mai ales daca esti la inceput – si asta e contextul discutiei- e imposibil sa iesi pe piata cu un produs perfect: ce e important e sa fii pe piata cu o versiune a produsului tau (aplicabil mai ales in cazul produselor informatice) si apoi le dezvolti pe parcurs si oferi varianta 1.1, 1.2, 1.3…etc…ai prins miscarea. Si abordarea asta e chiar sustinuta de psihologi care considera ca avantul dobandit prin reusite mici in urma pasilor mici produce mai multa dezvoltare decat o singura reusita mare realizata pe o perioada mare.

5. Pune afacerea pe bazele unui BIS (borne - kilometrice, ipoteze, sarcini). Pentru ca inainte de initiativa ta nu exista nimic, trebuie sa aduci in afacerea ta

  • bornele – toate actiunile trebuie sa fie masurate si limitate in timp,
  • ipotezele – de ex: cate telefoanele de vanzare iti propui sa dai zilnic – toate ipotezele trebuie testate
  • defineste o sarcina: de ex: inchiriaza un birou; sarcinile fac ca bornele si ipotezele sa devina reale.

6. Fa-ti un produs de nisa. Asa cum a spus mai inainte, nu poti sa iti faci toti potentialii clienti fericiti. Prin urmare, solutia lui GK este: vino cu un produs unic, care sa faca pentru clientii tai ceva ce nimeni altcineva de pe piata faca pentru ei. Nu e vorba de inovatie venita din inalta cercetare, ci de functia pe care Smart –ul o ofera intr-un oras aglomerat – de exemplu: se strecoara usor in trafic si nu are nevoie decat de vreo 2 m pentru parcare. Pentru asta cei de la Smart nu au reinventat intregul concept de masina, ci l-au adaptat pentru o anumita functie. Asftel, nu toata lumea va fi interesata sa achizitioneze un Smart, dar o anumita nisa de consumatori pentru care cele doua functii de mai sus sunt vitale, cu siguranta o vor lua in calcul.

In articolul urmator – ultimele sfaturi pentru antreprenorii incepatori de la Guy Kawasaki.

Ca sa fii la curent cu postarile, aboneaza-te la articolele urmatoare prin RSS sau prin email.

Stumble Upon Toolbar
blog comments powered by Disqus
 
Feedback Form