februarie 03, 2009

Ce plan ai acum ca firma este infiintata?

Bookmark and Share

Prima pagina din planul afacerii este completa: firma e inregistrata si esti mandrul posesor al CUI-ului. Si acum, ce urmeaza?

Eram curioasa sa aflu ce ne recomanda autoritatile, ce ne spun expertii ca ar trebui sa facem in continuare. Am cautat mai bine de o jumatate de ora pe internet doar - doar aflu ceva coerent si mai ales oficial– mi-a fost imposibil sa gasesc ceva.

Apoi am intrat pe situl CCIR - n-am dat de nicio informatie relevanta pentru un intreprinzator, fie el mic sau mare. Compara cu Scottish Enterprise, de exemplu si o sa vezi intr-o secunda, maxim doua – diferenta.

Nu vreau sa pierd nici timpul meu si nici atentia ta ca sa teoretizez diferentele, asa ca trec rapid peste dezamagire.

Daca statul este hotarat (voluntar sau involuntar) sa nu ne ajute pe noi, micii intreprinzatori in vreun fel, trebuie sa ne ajutam singuri.

Deci: pentru ca ai CUI- ul, in momentul asta stii exact ce produs sau serviciu vrei sa pui pe piata. Acum:

  • Prima intrebare la care trebuie sa iti dai un raspuns foarte clar este: cine este clientul tau? Cine crezi tu ca iti cumpara produsul – fie pentru ca are nevoie de el fie pentru ca pur si simplu il place si il vrea? Ce varsta are? In ce cercuri sociale se invarte? Ti se pare ca e important pentru tine sa afli cata scoala are? Clientii tai sunt majoritar femei sau barbati? Si cati bani ti separe ca au in punga? Daca stii cine este clientul tau, o sa poti sa iti structurezi produsele si serviciile in asa fel incat clientul tau sa simta ca este pentru el.

“Cel mai senzational produs din lume devine ineficient economic daca nu isi intalneste clientul”

  • Dupa ce ai idee cine e clientul tau (virtual sau , si mai bine, real) incepi sa te gandesti: cum iei legatura cu clientii tai? Unde ii intalnesti? Daca ai produse: le vinzi tu direct sau ai un distribuitor? Daca prestezi servicii, cum iti gasesti urmatorul client? Daca iti este clar in orice moment cum te intalnesti cu clientii tai, stii in ce canale de comunicare sa iti cheltui banii, si mai ales stii sa cheltui banii in caile de comunicare care chiar ajung la clientii tai. E simplu:

“Nu da un telefon unui client care nu are telefon”

  • Si, pe acelasi nivel de importanta, gandeste-te cum iti loializezi clientii; ce faci ca ei sa revina, sa mai cumpere o data de la tine sau sa te mai angajeze pentru un nou proiect? Loializarea este foarte importanta pentru afacerea ta: iti reduce costurile. Banii pe care ii cheltui cu promovarea si publicitatea ca sa vinzi prima oara unui client incepi sa ii recuperezi pe masura ce el cumpara iar si iar.

“Clientii loiali sunt baza eficientei afacerii tale.”

Dupa ce raspunzi la intrebarile astea, poti sa incepi sa te gandesti la profit. Fara raspunsurile astea – chiar si ‘habar n-am’ este un raspuns valabil – crede-ma, nu ai nici o sansa de succes pe termen lung.

Pentru articolul urmator ma gandeam sa ‘atac’ chestiunea ‘cine este clientul tau’. In continuare astept intrebarile, neclaritatile, ideile tale. Sub articol ai sectiunea de comentarii, foloseste-o.

Stumble Upon Toolbar
blog comments powered by Disqus
 
Feedback Form